2024. gada 19. apr.
A- A A+
lv Latviešu
Viegli lasīt

“Tev ir lielāka nozīme, nekā tu domā.” (K.O’Braiena)

Erasmus+ projekta “Uzpildies, lai piepildītu!” ietvaros Grundzāles pamatskolas skolotāja Dace Kalniņa un direktores vietniece audzināšanas darbā Baiba Kovala Somijas galvaspilsētā Helsinkos apmeklēja skolotāju tālākizglītības kursus “Koučinga stratēģijas skolai – iedarbini izaicinājumu mācīšanos”.

7 dienu kursos kopā ar izglītības iestāžu darbiniekiem, galvenokārt direktoriem vai viņu vietniekiem vai izglītības pārvalžu vadītājiem, no Beļģijas, Rumānijas, Lielbritānijas, Ziemeļmaķedonijas iepazinās ar Somijas izglītības sistēmas veiksmes stāsta principiem un kā koučinga pamatprincipus īstenot skolas darba plānošanā un ikdienā.

Nodarbībās tika apgūti dažādi temati – 21.gadsimta prāta, ķermeņa un gribas izglītība, lietpratība un dažādība – drāma klasē, sociālās klātbūtnes teātris (konfliktu risināšana ilgtspējīgā veidā), kā mācīt  atjautību un fleksiblu attieksmes un domāšanas veidu; uz rīcību  balstīta mācīšanās – uz izpratni balstīta mācīšanās, zinātkāre un ievainojamība kā radošas mācīšanās pamats; prototipēšana un nākotnes domāšanas prasmes.

Somijas sabiedrības galvenās vērtības – vārda brīvība, izglītība, vienlīdzība,  un atvērtība. Somija izglītības sistēma pēc viņu pašu teiktā ir brīnums, jo tas nebija plānots kā veiksmes stāsts. Somijas šī brīža uzdevums – noturēt veiksmes stāstu ar testēšanu.

Somijā svarīgi ir vairāki principi. Pirmais ir uzticēšanās ikvienam. Nākamais – viss domāts cilvēkiem, piem., universitātes telpās ir “Think corner” – vieta, kur atkal sanākt kopā, lai radītu jaunas idejas, runātos, procesā tapināt visu iespējamo. Pēc tam seko testēšanas jeb prototipēšanas un datu vākšanas princips – vispirms izmēģina kādu principu, ievāc datus un tad turpina vai uzlabo vai apstādina, ja ievāktie rezultāti ir pilnīgi pretēji gaidītajam. Dati + iztēle= uzticams priekšstats par nākotni. Nebaidās kļūdīties, jo kļūdas ir attīstības priekšnoteikums, nevis cilvēka kvalitātes rādītājs. Jebkurā dzīves jomā. Kā saka direktoru padomes vadītāja Ari Ranka: “Mēs nezinām, kā tas strādās, mēs redzēsim.” Panika direktoriem iestājas tad, kad nav kļūdu.

Somijas dzīves sistēma no skolotāja perspektīvas – garīgas telpas radīšana (starpbrīži ir starpbrīži un brīvlaiks ir brīvlaiks); vienmēr esi gatavs sliktākajam scenārijam (katrā skolā ir bumbu patversme); sastādi pašu nepieciešamāko lietu sarakstu ; pašregulācija, lai nolaistu tvaiku (pastaigas, daba, sports, hobiji). Mācīšanās notiek attiecībās, kad abas puses jūtas redzēti, dzirdēti un novērtēti. Ar kādu enerģijas līmeni ienāci, ar tādu izej: darbam arī ir jāuzlādē, nevis ģimenei vai hobijiem vai kam citam. Uztraukums, ja pārāk daudz bērnu, īpaši meiteņu, sāk mācīties uz desmitniekiem, jo pēc kāda brīža daudz naudas aizies konsultēšanai un psiholoģiskai palīdzībai.

Kursos tika apspriestas arī šī brīža lielās pasaules attīstības tendences: 1)ekoloģiskā pārveidošana ir steidzami risināms jautājums; 2)attiecību spēks ir stiprinošs; 3)Iedzīvotāji noveco un kļūst arvien dažādāks; 4)ekonomika meklē virzienu; 5)tehnoloģijas ir iebūvētas it visā.

Īpašs brīnums Helsinkos ir Oodi bibliotēka. Tā vieta ir ikvienam no mums septiņas dienas nedēļā no agra rīta līdz vēlam vakaram – moderna bibliotēka atvērta visiem – aizņemties grāmatas, lasīt žurnālus, baudīt pusdienas, strādāt, pavadīt laiku ar domubiedriem, skatīties filmu, sarīkot tikšanos, rīkot pasākumus, baudīt glāzi vīna, radīt mūziku, šūt aizkarus, griezt ar lāzeru vai gravēt, spēlēt datorspēles vai galda spēles. Tā uzcelta, lai svinētu valsts simtgadi. Esot Helsinkos, noteikti apmeklējiet!

skolotāja Dace Kalniņa