2024. gada 24. apr.
A- A A+
lv Latviešu
Viegli lasīt

Mājturības un tehnoloģiju stundās tapuši izcili projekta darbi!

Izgatavot praktiski pielietojamu dizaina priekšmetu, iedvesmojoties no arheoloģiskā vai etnogrāfiskā tautastērpa – brīnišķīgs uzdevums, bet ko nozīmē to realizēt dzīvē, zina tikai tie, kuri pamēģinājuši paši… Smiltenes vidusskolas astoto klašu skolēni ar to tika gala izcili. Mājturības un tehnoloģiju stundās tapuši dizaina priekšmeti, par ko patiess prieks un gandarījums arī skolotājiem Līgai Kaupei un Didzim Gaismiņam.
Dizaina domāšanā pamatu pamats ir ideju ģenerēšana. Tā arī Smiltenes vidusskolas skolēni vispirms rūpīgi pētīja etnogrāfiskos un arheoloģiskos tautastērpus, lai tajos atrastu ierosmes avotu (krāsu, ornamentu, rotājumu, kādu tērpa detaļu) sev tīkama dizaina priekšmeta pagatavošanai.
Arheoloģiskajos un tāpat arī etnogrāfiskajos tautastērpos iedvesmas avotu netrūkst. Projektu darbos tika izmantotas gan rakstu zīmes no villainēm un izšūtajiem krekliem, gan tehnoloģijas, kas izmantotas minēto tērpu darināšanas procesā.
Iedvesmojoties no Pērkones novada līgavas tautastērpa, tapa brīnišķīgs pērļu vainags. Projekta ietvaros tapa koka sakta, skaistas pērļu jostas un rokassprādzes, oriģināli pulksteņi, dārza dekori – putnu būrīši, iepirkumu maisiņi arheoloģiskā tautastērpa krāsās un ne tikai.
Jaunieši strādāja divās darbnīcās. Mājturības un tehnoloģiju skolotāja Līga Kaupe vadīja tekstila darbnīcu, bet skolotājs Didzis Gaismiņš – kokapstrādes darbus. Abiem pirms projekta īstenošanas bijis neliels satraukums, jo astoto klašu skolēni tik liela apjoma darbus izstrādā pirmoreiz. Tos paredz jaunais izglītības saturs.
Skolēni labā nozīmē pārsteidza skolotājus gan ar ideju daudzveidību, gan izvēlētajām tehnoloģijām, no kurām vairākas nav iekļautas skolas izglītības programmā (piemēram, darbs ar epoksīda sveķiem). Taču tas jauniešiem pavēra iespēju apgūt jaunas prasmes. Skaistie un daudzveidīgie darbi ir vislabākais apliecinājums vēlmei nesamierināties ar minimumu, bet savu iespēju robežās radīt darbus, kas patīk gan pašiem, gan var būt oriģinālas dāvanas saviem tuvākajiem cilvēkiem.
Skolēnu izaugsmes ceļā tikpat nozīmīgas kā dažādas praktiskās iemaņas ir arī komunikācijas prasmes. Jaunieši, kuri paši sarunāja meistarus, lai viņu vadībā apgūtu ko jaunu un varētu strādāt darbnīcās ar vajadzīgo aprīkojumu, dzīvē noteikti pratīs atrisināt arī citus jautājumus.
Izvēloties izejmateriālus, liela vērība tika pievērsta videi draudzīgiem risinājumiem. Paveiktais apliecina, ka lieliski dizaina elementi var būt arī vecas durvju eņģes, logu krampīši un ne tikai.
Viss paveiktais rūpīgi tika fiskēts digitālajās dienasgrāmatās. Projekts noslēdzās ar darbu aizstāvēšanu – prezentēšanu skolasbiedriem.
Foto: Līga Kaupe