2024. gada 28. marts
A- A A+
lv Latviešu
Viegli lasīt

Grundzāles pamatskolas Erasmus+ projekta “Ķēdes reakcija” īsa laika mācību vizīte Bulgārijas galvaspilsētā Sofijā

No 2019.gada 19.līdz 22.novembrim 3 Grundzāles pamatskolas skolotāji devās īsa laika mācību vizītē uz Sofijas pilsētu Bulgārijā, lai iepazītu partnerus no pirmsskolas izglītības iestādes “Saulīte” un dalītos pieredzē par moderno tehnoloģiju izmantošanu mācību procesā.

Pirmsskolas izglītības iestādē ir ap 300 audzēkņu, darba režīms ir ļoti līdzīgs Latvijā esošajam. Tā ir ļoti labi materiāli nodrošināta (katrā grupā ir projektors un interaktīvā tāfele), arī pedagoģiskais personāls ir augsti kvalificēts: katrā grupiņā ir 1 skolotājs no rīta, pēcpusdienā – otrs, auklīte – uz visu dienu; ir savs psihologs, logopēds, 4 atbalsta personāla skolotāji, kas strādā ar bērniem ar īpašām vajadzībām (katrā grupiņā ir 1-2 audzēkņi). Iestādē ir savs baseins, kurā notiek nodarbības 2 reizes nedēļā, neliela datorklase, kurā bērni apgūst pamatprasmes darbā ar datoru, angļu valodas kabinets (to apgūst jau no 2 gadu vecuma) atsevišķs Montesori kabinets; daudz un dažādas interešu izglītības nodarbības, sākot ar tautas dejām, vingrošanu un futbolu un beidzot ar karatē un jogu. Šis bērnudārzs īpaši izceļas ar to, ka ārā ir asfaltēts laukums, kurā var apgūt ceļu satiksmes noteikumus, jo ir gan ceļa zīmju komplekts, gan luksofori, gan 20 velosipēdi.

Pirmsskolas izglītības iestādē mūs sagaidīja ar tradicionālo sāli, medu un maizi, bērni sniedza koncertu, tikāmies ar izglītības pārvaldes vadītāju un rajona mēru.

Vizītes laikā vērojām arī mūzikas un vizuālās mākslas nodarbības – bērnudārzā strādā saskaņā ar kompetencēm: bērni ir sadalīti grupās atbilstoši tam, kas sanāk labāk, un, veidojot velosipēdu, bērns izvēlas tādu tehniku, kura padodas, piem., aplicēšana, zīmēšana vai veidošana. Audzēkņi ir ļoti paklausīgi, radoši un atvērti komunikācijai. Interesanti likās tas, ka motivēšanai dažkārt tiek uzaicināts kāds ciemiņš, kas novērtē audzēkņu padarīto darbu, piem., lielākas grupas bērns vai vecāks, vai darbinieks.

Prezentējot jaunākās tehnoloģijas mācību procesā, konstatējām daudzas kopīgas mājas lapas un aplikācijas, kas tiek lietotas, lai padarītu mācību procesu daudzveidīgāku skolēniem. Visi lieto kahoot.com un quizlet.com valodu priekšmetos, skatās dažādus video youtube.com, fiziskās aktivitātes fiksē strava.com vai endomondo.com aplikācijās, rēķina galvā miksike.eu, izmanto QR kodus, vērtē nodarbības sli.do, ģeogrāfijā un bioloģijā filmē ar go pro kameru, izmanto google.doc, lai strādātu kopīgi pie viena dokumenta.

Vizītes laikā apmeklējām arī M.Arnaudova vidusskolu, kur mācās 1600 skolēnu un strādā 120 pedagogu – pārsteidza tas, ka vienlaicīgi skola īsteno 10 Erasmus+ projektus un skolā ir elektroniska norēķināšanās par ēdināšanu. Kā lielu jaunumu pasniedz arī elektronisko žurnālu, kas mums jau ir ieviests gana sen. Interesanti likās, ka uz trepju pakāpieniem ir uzrakstīti valsts vēstures svarīgākie datumi. Kā lielākā daļā pilsētas skolu telpu vizuālais izskats nav primārais.

Pēcpusdienā apmeklējām riteņbraukšanas klubu “Drag cycling club” Božuriščes pilsētā, kurā uzzinājām, ka Bulgārijā šosejas un treka riteņbraukšana nav populāra un netiek finansēta no valsts; braukt gribētājiem ir jāmeklē sponsori un jābūt lielai gribai, lai nodarbotos ar šo sporta veidu. Bet par spīti visām grūtībām šai komandai ir lieli sasniegumi.

Par spīti sliktajiem laika apstākļiem piektdien apmeklējām 2019.gada Eiropas kultūras galvaspilsētu Plovdivu, kas ir otra lielākā pilsēta Bulgārijā un ir saglabājusi daudzus romiešu un Osmaņu impērijas valdīšanas laika arhitektūras pieminekļus, piem., amfiteātri, kurā arī mūsdienās notiek dažādi pasākumi, kā arī senā romiešu stadiona drupu fragmentus. Tā ir pilsēta, kurā sadzīvo daudzas nācijas, ne velti par pilsētas saukli ir izvēlēts vārds ‘kopā’.

Pēc vizītes skolotāji ir pilni iespaidu un bulgāru viesmīlības apburti, un gatavi tālāk īstenot projekta aktivitātes, t.i., radīt mākslas darbus, par vadmotīvu izvēloties velosipēdu.

Projekta koordinatore Dace Kalniņa